reklama

Postrehy o cestách i necestách v jednom slovenskom regióne

Ak cestujete Rimavskosobotským okresom, tak verte, že si užijete občas stres, poriadne spomalenie, alebo sa ocitnete niekde na hrane nebezpečnosti. O kvalite života obyvateľov žijúcich v epicentre frekventovanej premávky pomlčím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Cestujem pravidelne, týždenne. Cestujem občas autobusom, vlakom, pretože to považujem za ekologickejšie, ale keďže je cesta z Košíc do Banskej Bystrice aj vlakom, aj autobusom pomerne dlhá, komplikovaná, stáva sa, že cestujem autom, čo môjmu ekologickému presvedčeniu spôsobuje určitú traumu. Aj preto som sa rozhodla, že ak pôjdem autom, poskytnem všetky miesta v aute asi cez sociálne siete známym a známym mojich známych, či študentom, ktorí v rovnakom čase cestujú týmto smerom. Ale nie o tom som chcela písať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak cestujete, alebo budete cestovať Rimavskosobotským okresom, tak verte, že si užijete občas stres, občas poriadne spomalenie, prípadne sa ocitnete niekde na hrane bezpečnosti, alebo pravdupovediac nebezpečnosti. To, že v regióne s vysokou nezamestnanosťou nie je rýchlostná cesta, ani moderná železničná sieť, to v tejto chvíli nechajme bokom. Táto moja úvaha nebude tak celkom "občianskou advokáciou" obyvateľov regiónu, ktorú ju veľmi potrebujú (tú advokáciu a pomoc). Tú v tejto chvíli odkladám do "počítačového šuplíka" a možno ju vyberiem až nakoniec.

Úsek cesty medzi obcou Bátka v Rimavskosobotskom okrese až Lučencom, s výnimkou hlavnej cesty v Rimavskej Sobote je nočnou morou vodičov, ktorí používajú južnú trasu Slovenska medzi Košicami a Zvolenom. Situácia je asi takáto: frekventovaná a naozaj preplnená cesta v obci Bátka a v časti Bakta je rozpadávajúcou sa, bez krajníc, z ktorej krajov odpadávajú kusy betónu. Neuveriteľne zvlnená kamiónmi, si od Vás vyžaduje silu pri držaní volantu a maximálnu pozornosť, aby Vás koľaje „nešupli“ do protismeru. Úzka a teda po každý raz nebezpečná, ak sa v úzkych zákrutách stretávate v protismere s kamiónmi, alebo diaľkovými autobusmi, ktoré v zákrutách majú tendenciu „byť jedným kolesom“ vo vašom pruhu. Veľmi pomalá, ak natrafíte na pracovné vozidlá, traktory, či ťažké stroje a verte, že natrafíte, sme totiž na vidieku. Veľmi nebezpečná aj preto, že na nej chýbajú zvodidlá, či primerané označenie, najmä počas dažďa, hmly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako som dočítala v rôznych materiáloch, jediným problémom a bariérou je "politické rozhodnutie". A informácia pre vodičov, až do roku 2028 sa v týchto častiach Slovenska ani nič neplánuje. Ale kamiónov a áut na cestách pribúda. Naše malé Slovensko potrebuje dobrú infraštruktúru hovorí každý z politikov, ale na tento región sa často zabúda. Hlas občana ale musí byť počuť, ak chce byť vypočutý. Komu to povedať? No každopádne je to nutné pripomínať tým, ktorí o tom rozhodujú a ktorým sme dali mandát. V každom regióne máme nielen komunálnych politikov, ale aj tých, ktorých sme poslali do parlamentu. Povedzme im to, hovorme o našich problémoch, žiadajme nápravu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Orbis Bene Vivendi, alebo svet dobrého života znamená dobrý život pre všetkých, napríklad aj pre občanov obce Bátka, lebo povedzme si na rovinu, ak Vám pri dome, na úzkej ceste prejde denne dvesto, či tristo kamiónov, iste to nie je ani zdravé (hluk, prach a polutanty, výfukové plyny) ani príjemné. A verte, že ich toľko prejde, ba možno omnoho viac! Najmä odkedy sme začali klčovať a nemilosrdne rúbať slovenské lesy, či už na štiepkové drevo, alebo na vývoz. Holoruby, dnes tak časté povoľuje zákon, presnejšie jeho novela z roku 2007. A verte, že aj vodiči ich registrujú, pretože toľko kamiónov s drevom na našich slovenských cestách, ako v posledných rokoch, to je teda riadny nárast. Dobrú dopravnú infraštruktúru potrebujeme všetci. Zaisťuje predpoklad pre fungovanie štátu a ekonomiky, to vieme. Ale dobrá infraštruktúra znamená aj bezpečnosť, dostupnosť, spravodlivosť (hovorím o disparite medzi regiónmi), a súčasne kvalitu života, napríklad obyvateľov Rimavskosobotského regiónu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potrebujeme nielen občianske iniciatívy, ktoré by hájili záujmy občanov, ale aj seriózne štúdie o kvalite života obyvateľov týchto obcí, v ktorých obyvatelia dennodenne žijú v epicentre tejto „frekventovanej a hlučnej premávky“. Či chcete, alebo nie, má tento problém nielen technický, ekonomický ale aj etický obsah. 

Andrea Klimková

Andrea Klimková

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  1x

...je zopár vecí, ktoré neodmysliteľne patria k môjmu životu: príroda, ktorá je pre mňa posvätnou, rodina ktorá ma drží nad vodou, priatelia, ktorí stoja pri mne kdekoľvek a kedykoľvek a láska, ktorá dáva môjmu životu zmysel... Zoznam autorových rubrík:  Ekologická etikaO zvieratách a ľuďochSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu